Mexikanska tortillas, baka egna...

Photobucket En vännina ringde för en liten stund sedan och frågade om jag kunde komma i veckan och baka mexikanska tortillas åt henne? Visst, det kan jag väl göra---man ställer upp för sina vänner...men det är lite jobb med dem ändå.

Man kan ju köpa färdiga i affären, men dem som man bakar hemma smakar extra bra + att du slipper alla konserveringsmedel.
 
Frågar du en spanjor vad en tortillas är så är det en omelett." Tortillas de patatas" kan man beställa i dem flesta  spanska restauranger... och då får du en potatisomelett som är lite tjockare. Tonfisk omeletten är min favorit.

VILL DU BAKA DINA EGNA TORTILLAS SÅ DU HAR DU RECEPTET HÄR: JAG LÄRDE MIG BAKA DEM DÅ JAG VAR I MEXIKO.

OBS!!!Det blir många tortillas av den här degen ca 50- 60 st. Du gräddar tortillan i stekpannan, "  ca 2-3 minuter/ håll. Se till att plattan är varm redan från början. OBS! Gör små hål i tortillan innan den ska till stekpanna-momentet.



Recept, deg:

250 gr margarin
5 dl vatten
lite mindre än 1 msk salt
1 kg vetemjöl ( kan bytas ut mot majsmjöl, delvis eller helt )

Margarinet ska smältas. Sedan arbetar du fram en deg med hjälp av dessa ingredienser. ( Använd bakmaskinen om du har ) Sedan formar du degen till små bollar och kavlar ut degen så att tortillan blir i samma diameter som stekpannan. Dessa tortillas blir mycket godare än de du köper i affären. Lite extra jobb, men MUMS.

Hoppas att det ska smaka bra. Det går bra att frysa tortillan och bara värma upp vid det tillfället du vill äta dem.
Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Linda

TAck för receptet. Måste jag nog testa nån gång!

2008-02-04 @ 21:11:57
URL: http://lindawashere.blogg.se
Postat av: Sofie

Å va gott! Tack för tipset, det ska jag göra nån dag.. :)

2008-02-05 @ 16:34:05
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se
Postat av: Carina

- å vad gott! det här ska jag pröva någon gång.
- jag har själv nu startat en ny blogg med bara recept. justhåller jag på att lägga över recepten som jag har på min första blogg. kika gärna in på http://inha.blogg.se/receptboken/?c=1202238525. det enda som är kvar i designen är en header, men den får jag göra i skolan då jag har tillgång till photoshop där.

2008-02-05 @ 20:39:45
URL: http://inha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0